sobota, 1 czerwca 2013

Dzień dziecka

Hejka! Dziś dzień dziecka z tej okazji wszystkich pozdrawiam. Co dziś dostaliście lub macie dostać? Ja dostałam od babci trochę kasy i nie wiem co mnie jeszcze spotka:)


Dzień dziecka w Polsce



W Polsce (jak również w innych krajach dawnego bloku 
socjalistycznego, jak Rosja, Chiny, Czechy, Słowacja, 
Ukraina, Rumunia, Bułgaria, wschodnie landy Niemiec, 
Kuba) Dzień Dziecka obchodzony jest od roku 1950 w dniu 1
czerwca. Po raz pierwszy zorganizowano go w związku z 
akcją zbierania podpisów pod Apelem sztokholmskim. Od 
1952 r. stało się świętem stałym. Jego inicjatorem jest 

Childhood, której celem było zapewnienie bezpieczeństwa 
dzieciom z całego świata. Od roku 1994 tego dnia w 
Warszawie obraduje Sejm Dzieci i Młodzieży.

Z okazji Dnia Dziecka w szkołach często obchodzony jest 
dzień sportu; np. poprzez organizowanie rozgrywek 
międzyklasowych.


Jeszcze raz wszystkich pozdrawiam.





Zdjęcie brane z grafiki google!

czwartek, 30 maja 2013

Gatunek muzyczny Jazz

Hejka! Dzisiaj powiem wam trochę o Jazzie.




Jazz – gatunek muzyczny, który powstał w początkach XX 
wieku w Nowym Orleanie (tradycyjnie początki jazzu łączą 
się z Congo Square[1]) jako połączenie bluesaragtime'u i 
muzyki europejskiej.

Jazz charakteryzuje się rytmem synkopowanym w metrum 
parzystym (4/), a także dużą dowolnością interpretacyjną i 
aranżacyjnąoraz tendencją do improwizacji. Miało to związek 
z faktem, iż pierwszymi twórcami tego gatunku byli 
przeważnie nie znający nutpotomkowie niewolników.




James Lincoln Collier wyróżnia trzy podstawowe atrybuty 
jazzu: swing, funkcję ekstatyczną i kod indywidualny.

Swing to w ujęciu Colliera wywodząca się z praktyki 
czarnych muzyków istota rytmiki jazzowej, polegająca na 
specyficznej lekkości i sprężystości rytmu. W aspekcie 
technicznym polega na podziale taktu na nierówne, 
niemożliwe do zapisu muzycznego jednostki rytmiczne, 
okazjonalnym stosowaniu vibrato, urozmaiceniu linii 
melodycznej akcentami rytmicznymi i częstych zmianach 
dynamiki, wywołującej efekt specyficznej „mowy” 
instrumentów.

Funkcja ekstatyczna jazzu wywodzi się z religijnego 
charakteru zachodnioafrykańskich tańców obrzędowych i 
zaznacza się w jazzie przede wszystkim w trakcie tzw. jam 
sessions, improwizowanych koncertów. Improwizacja i 
wzajemna inspiracja muzyków prowadzi do czynnego 
zaangażowania słuchaczy, wyrażającego się w aplauzie, 
okrzykach, oklaskach itp.

Kod indywidualny jazzu to identyfikujący wykonawcę sposób 
komunikacji między nim a słuchaczem, przejawiający się w 
kreacji melodii, vibrato, ostrości i zmianach natężenia 
dźwięku, zaniku dźwięku itp.


Korzenie jazzu 

Jazz powstał na drodze złożonego, wielofazowego procesu, 
w którym można wyróżnić etap rozwoju afrykańskiej muzyki 
ludowej i inkorporacji do niej elementów muzyki 
amerykańsko-europejskiej, wyodrębniania się gatunków 
muzycznych stanowiących źródła jazzu (negro spirituals
plantation songsblues,ragtime) oraz krystalizowanie się 
nowego nurtu muzycznego w końcu wieku XIX.

Ludność murzyńska była sprowadzona do Ameryki 
Północnej już w wieku XVI i XVII – jej muzyka towarzyszyła 
ekstatycznym obrzędom, tańcom, zajęciom codziennym. Ze 
względu na warunki życia i korzenie instrumentarium tej 
muzyki było proste, miała ona przede wszystkim charakter 
wokalny (często posługująca się falsetem), o 
nieskomplikowanej melodyce. Powszechnie stosowana w 
niej była heterofonia. Forma wykonawcza to często tzw. call-
and-response – zawołanie lub pytanie głosu solowego i 
odpowiedź chóru.

Na pieśni murzyńskie tego okresu wywierała też duży wpływ 
hymnodia protestancka, a w niektórych rejonach muzyka 
francuska i hiszpańska. Wpływy muzyki protestanckiej to 
przede wszystkim hymny i psalmy, zawarte w śpiewnikach 
tekstowych lub zawierających też melodie opracowane na 
wiele głosów, np. The Bay Psalm Book (Cambridge, Mass., 
1640) czy XVIII-wieczne hymny T. Buttsa, J. Cennika, J. 
Newtona, I. Wattsa, G. Whitefielda i J. i Ch. Wesleyów.

W wieku XIX z tej syntezy w muzyce czarnej ludności 
Stanów Zjednoczonych wyklarowały się nowe style i gatunki 
muzyczne, kluczowe dla genezy jazzu: white spirituals
obejmujące religious balladsfolk-hymns i revival spirituals 
oraz negro spirituals, obejmujące ring-shoutsong-sermons
jubileespiritual mellows i gospel songs, które razem 
zplantation songs weszły w skład kultury tak czarnych, jak i 
białych Południa.

Kolejne gatunki to trudne do zdefiniowania blues i ragtime
Ragtime powstał jako przeniesienie na fortepian stylu gry na 
banjo, charakteryzuje się rytmem krzyżującym się lub 
synkopowanym, może być zapisywany nutowo. Blues 
charakteryzuje się nastrojowością, wywodzącą się ze 
spirituals oraz zawołań i zawodzeń (moansfield hollers).

W wieku XIX blues miał formę 12-taktową, po 1900 zyskał 
dużą popularność w rejonie Nowego Orleanu i Delty w stanie 
Missisipi. Do znanych śpiewaków bluesowych należą 
HookerMuddy Waters, a śpiewaczek np. Gertrude „Ma” 
Rainey. W latach 20. blues uzyskał klasyczną formę 
instrumentalnąboogie-woogie, spopularyzowaną zwłaszcza 
przez kompozytora Saint Louis Blues W. C. Handy’ego.


Rozwój jazzu 





Rozwój muzyki 
jazzowej.
Początkowa faza rozwoju jazzu wiąże 
się z Nowym Orleanem, miastem o 
bogatej tradycji muzycznej. Stamtąd 
pochodził jeden z najbardziej 
rozpoznawalnych muzyków tego 
gatunku, który upowszechnił jazz na 
całym świecie: wokalista i trębacz 
Louis Armstrong. Znaczenie dla 
rozwoju jazzu ma jednak także 
muzyka z Delty w stanie Missisipi.

Można wyróżnić kilka podstawowych 
okresów stylistycznych w historii 
jazzu: dixieland (ok. 1910), jazz 
chicagowski (lata 20.), swing(lata 
30.), bebop (lata 40.), cool-jazz i hard 
bop (lata 50.), free jazz (lata 60.). W 
obrębie tych przemian stylowych 
nastąpiło przejście od polifonii (jazz nowoorleański, 
dixieland, jazz chicagowski) poprzez jazz symfoniczny i jazz 
big bandów po okres eksperymentów muzycznych, 


Jazz w Polsce 




Eljazz, klub 
muzyczny w 
posiada własną 
orkiestrę jazzową, 
studio nagraniowe i 
agencję 
koncertową, 
organizator 
Wczesna historia jazzu w Polsce to 
lata 20. , kiedy powstawały pierwsze 
zespoły muzyczne grające w 
lokalach w sposób naśladujący jazz. 
W 1928 roku zespół Zygmunta 
Karasińskiego podczas Powszechnej 
Wystawy Krajowej w Poznaniu dał 
pierwszy koncert, grając jazz "do 
słuchania", a nie do tańca. Ważny 
był wtedy Jazz Club YMCA. Muzykę 
jazzową popularyzowało radio, w 
którego programie w 1937 roku jazz 
zajmował najwięcej czasu 
antenowego z programów 
muzycznych (13%)).[3] Pod koniec 
lat 30. pojawiła się w Polsce 
swingowa faza jazzu, uprawiana 
przez big bandy Henryka Warsa
braci A. i H. Goldów, Jerzego 
Zygmunta Karasińskiego.

Po wojnie odżyła tradycja przedwojenna, lecz w latach 1948-
1949 jazz zaczęto potępiać jako muzykę imperialistyczną. 
Nastąpił okres zwany "jazzem katakumbowym", kiedy jazz 
wykonywano nieoficjalnie. Dopiero w 1954 roku jazz zaczęto 
wykonywać oficjalnie, a od roku 1956 pojawiły się festiwale 
Sopocie, w 1958 Jazz Jamboree). Nastąpiło wtedy szybkie 
przejście od jazzu tradycyjnego do jazzu współczesnego. 
Pojawił się też paralelizm rozwoju do prądów amerykańskich 
i europejskich. Powstało „Polskie Stowarzyszenie Jazzowe” 
(w skrócie PSJ) wydające płyty wykonawców tego gatunku.

Jazz inspirował w latach 20. i 30. wielu kompozytorów 

europejskich, m.in. Dariusa MilhaudaMaurice’a Ravela i 
Igora Strawinskiego. Zaznaczył się także w rytmice wiersza 
pozostającego w kontakcie ze Strawinskim T.S. Eliota. Pod 
koniec lat 50. wystąpiła fala zbliżenia między jazzem a 
muzyką poważną, określana jako „trzeci nurt” – należeli do 

W Polsce jazzem inspirował się np. Bogusław Schäffer.

Z kręgów jazzu wywodzi się określenie All Stars („same 
gwiazdy”).












Zdjęcie brane z grafiki google!

środa, 29 maja 2013

Jest TM!

Hejka ! Trochę się nie odzywałam bo zepsuł mi się komputer ale znowu mamy stronkę TM!!!

Pisałam do admina i napisał mi, że to tylko była aktualizacja. Czyli nic poważnego, a my się tak nerwowaliśmy. No cóż fajne, że znowu mamy stronkę tak się cieszę.